Tuesday, May 1, 2012

Cinta kita di mana?


Kenapa kamu couple dik? 
Cinta ke? 
Aha... Cinta.. 
Paham tak cinta tu apa?
Apabila kita bertemu dengan pasangan kita , tentu kita akan menjadi berdebar , seronok tidak terkira dan macam-macam lagi perasaannya .
dulu.. kenapa couple ye dik?

  • Saya couple sebab saya tengok kawan saya couple ( )

macam best jer tengok orang couple. makan bersama, belajar bersama, pergi kuliah sama sama.. jalan jalan  bersama.. malah. bila kawan saya balik dari dating. dia akan express her feeling. bestnya kitorang g sunway tadi. bestnya pegi Gambang Waterpark tadi. seronok sangat. tak cukup dengan tu.. dia pun cepat cepat on laptop dan tunjuk gambar diorang tadi.. bila saya tengok ekpresi muka dia.. senyum dan ceria.. sweetnya korang... ! Itu jer ayat terbaik. Bila dia sedih.. dia akan cepat jer meluah dengan si kekasih hati.. menangis ke. gelak ke. bahaya ke. memang saya tau la. speed dial untuk hp dia mmg pakwe dia adalah di kalangan top 3... 

  • saya couple sebab saya takut orang kata saya jual mahal.. (pandangan luar)

sebab..dulu cikgu sekolah saya pernah kata, cintai di IPTA nie kadang kadang boleh bawak bahagia.. kalau saya jual mahal, sampai bila saya akan dapat jodoh.. nanti dah graduate. semua orang dah nak nikah. malah ada yang baru balik praktikal. majoriti dah bertunang.. nanti kalau aku reject sorang.. nanti semua orang tak nak usha aku.. alamat sampai bila bila la aku xda awek.. 



  • saya couple sebab sy memerlukan sokongan fizikal dan moral.. (kesan)

sebab bila saya tengok orang yang couple akan selalu happy. Bila mereka ada masalah, mereka akan cepat cepat jer contact pakwe.. bila result exam gempak. result turun.. dapat masuk u..  cepat jer sms pakwe masing masing. bila kena marah cikgu. kena marah lec. semua cakap dengan boypren kan? mak ayah lambat jer kita inform.. :)
Eh yea ke?

Sekarang kuat lagi ke cinta ngn pakwe tuh?

tak lagi.. 

Kenapa?

sebab sekarang sy dah matang. saya tahu..

Cinta tu tak cukup kuat untuk orang tak kuat seperti saya?

Kenapa cakap awak tak kuat?

Saya tak kuat sebab.. 
bila saya jauh. saya akan pikir yang bukan bukan.. 
bila dia tak sms, saya akan mula berfkiran negatif. 
bila dia tak sudi keluar dengan saya. saya akan anggap dia malu.. 
bila dia tak call sy.. saya akan anggap dia tak sayang saya.. 
saya dah tak kuat hidup macam tu.. 
sepertiga malam dah saya menyeka air mata yang tak pernah nak kering. sy tak kuat.. 

Kalau awak nak kuat..

Awak kena ingat Allah selalu.. awak kena percaya pada ketatapan Allah.. 

Allah akan membuka pintu hati  manusia itu bila tiba masanya.. jangan cakap awak rindu kerana Allah
sayang kerana Allah
semua itu belum masanya. sebab dia x halal lagi.. 

sebab  kita tak tau.. 
kita memang akan mencintai  orang yang kita sayang.. 
tetap.. andai itu bukan jodoh kita. 
kita redha.. 
kalau dia x suka kita. kita serahkan  jodoh kita pada Allah.. 
Awak kena letakkan ibu bapa awak di status no  1
macam mana tuh?
ingat tak. kalau masa couple. memang kita akan pandang padang. pegang pegang. 
pukul pukul.. 
tapi kalau kita imagine mak ayah kita.. 
tengok apa kita buat?
sanggup ke kita? 
duit belanja, makan, minum, top up, lptp, smua mak ayah yang bagi. 
malah tambang tiket bus.. tambang fligt. semua family yang support.. 
awak mintak dengan siapa?
kalau awak mintak dengan dia. dia sanggup bagi ke?
mcm awak mintak dengan mak ayah awak?

maknya awak kena tumpukan pada yang penting dulu
kalau ikut hierarki.. 
awak kena utamakan.. 
family
study
sahabat
baru  la 
s i   dia.. 

Kenapa? sebab dia bukan sapa sapa bagi awak setakat nie. 
dia belum tentu jadi suami / belum tentu jadi isteri.. 
bila susah.. 
dia tak kan dapat bantu.. lebih2x   lagi couple jarak jauh.. 
jujurnya. 
jangan pernah tertipu dan terpedaya.. 
jangan bebankan orang yang belum tentu milik kita.. 

:)
paham ke?
paham sebenarnya.. tapi kadang kadang lupa dan alpa...
sekarang boleh la decide yang terbaik... 
:)
insyaAllah. kalau dia memang jodoh kita.. 
dia pasti akan kembali.. 
insyaAllah.. 
jangan kejar sesuatu yang belum pasti milik kita.. 

Andainya itu jodoh kita. 
dia pasti akan menunggu
lambat atau cepat.. 

dia pasti akan mencari kembali. 
kerana tulang rusuk yang hilang itu.. 
ada di sini.. 
:) 

ada suatu ketika nanti.. kamu pasti akan menyedari bahawa.. 

kamu mungkin akan Menikah dengan orang yang kamu...cintai..tetapi. kamu perlu dan  harus  untuk Mencintai orang yang kau nikahi.. 



p/s : sebenarnya. aku nk create penceritaan di atas dalam bntuk program motivasi.. 
tp.. entah la. mungkin teknik penulisan aku tak berapa mantap lagi.. 
jadi teknik penceritaan pun. x berapa nk betul agaknya.. ! :(

4 comments:

Anonymous said...

susah nak cakap soal ni..masing2 tau ada pro and cons dia..cuma pandai2lah bawa n jaga diri masing2 selagi belum nikah :)

♥NuR SyAFiQah♥ said...

bagi saya kalau kapel before kawen nanti kurang sikit kemanisan perkahwinan nanti..hehe

Cikgu Zahora said...

@sis92 dik. ahahah. :) btul tu. tp kadang2x. kte ni sbg manusia. selalu jer alpa dan leka. walaupun tahu bnda tu salah. tp kte buat jgk. ish. mtk dijauhkan dari perkara yang x elok..

Cikgu Zahora said...

@♥NuR SyAFiQah♥ ahaha. mcm mana agaknya kalau bcinta ngn org lain. tp kawen ngn org lain.. :)

 

Oura Galaxy - Copyright © 2014 | Designed by Anne Shah