Wednesday, December 14, 2016

Temuduga SPP interim Sarawak..

Setelah lama tidak mengupdate blog.. kali ini menaip sedikit untuk coretan peringatan dan kenangan.. pada 6 Disember yang lalu.. saya telah menghadiri temuduga di Pusat Temuduga Cawangan SPP di Sarawak..

Syukur Alhmadulilah.. setelah menempuh pelbagai onak duri selepas selesai majlis nikah abang di Limbang.. segala galanya berjalan lancar.. terima kasih untuk ahli keluarga yang menjadi tulang belakang sepanjang majlis dan proses interview di Kuching..



Kebanyakan soalan adalah berkisar berkenaan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia, Ciri ciri Guru berkualiti, Pembelajaran Alaf 21 dan Soalan Major Berkenaan Pendidikan Jasmani dan Sains Sukan.

Soalan memang kaw kaw. So bagi yang belum study.. memang kena bersedia fizikal dan mental. Bagi interview SPP kali ini, calon interim dikehendaki menjawab Soalan Psikometrik bagi Bahagian A dan B yang agak mencabar minda. Sesungguh nya saya berasa bernasib baik kerana saya melalui Ujian Psikometrik berbanding Ditemuduga terlebih dahulu..

Bagi Ujian Psikometrik, soalan lebih kepada ujian berbentuk logikal dan psikologikal. Walau bagaimanapun, ia memerlukan kepantasan dan ketelitian sebab masa yang diperuntukkan sangat terhad.

Cara pengendalian interview ini adalah lebih kurang dengan sesi sesi lain. Atas sebab itu, dokumen perlu diteliti dengan lebih baik. Sijil kokurikulum yang diperlukan adalah lebih kurang 10 keping. pastikan telah disahkan terlebih dahulu.

Yakinlah dengan setiap ujian.. habis interview.. doa saja lagi.. :P

No comments:

 

Oura Galaxy - Copyright © 2014 | Designed by Anne Shah