Monday, April 9, 2012

Tips Makan Secara Sihat

Bila cuti semester begini, banyaklah kedai makan yaang tak bukak. Kalau aku ingin bersantap, maka terpaksa berlari dalam 15 minit( slow jog) untuk ke kedai mamak. Rajin ke aku? muahahaha.. Disebabkan ini adalah  entri waktu tengah hari, maka aku ingin bercerita pasal tips makan? 
Makan ni senang jer. Bukan kita makan untuk sedap.. kita makan untuk sihat. Bak kata lecturer aku. pernah  sekali kami disoalnya kesedapan makanan tu adalah sampai tahap mana? dan lazimnya nanti, banyak la organ organ dalaman yang menerima kesan. Apabila entri ini ditulis terbayang KFC, MCd, Sugarbun, Pizza Hut.. nyum nyum.. lama dah tak da orang sponser aku makan sedap nie. student macam aku nie, kalau mencekik banyak banyak dengan makanan mahal begini, alamat ptptn aku xdpt nk beli tiket flight balik.. Raya di perantauan.. OMG! ahahahahaha.. 
baiklah, mari kita lihat komponen piramid makanan di bawah: 

Makanan dibahagikan kepada 5 kumpulan utama yang diletakkan pada paras yang berbeza beza di dalam Piramid Makanan Malaysia: 
• Paras 1 
o Nasi, mi, bihun, roti, bijirin dan produk bijirin lain serta ubi-ubian 
• Paras 2 
o Buah-buahan dan sayur-sayuran 
• Paras 3 
o Ikan, ayam & itik, daging dan kekacang  
o Susu dan produk tenusu  
• Paras 4 
o Lemak, minyak, gula dan garam

Lazimnya kita akan mengabaikan piramid makanan ini? atas sebab apa? 


Kerana rakyat di malaysia sangat sibuk dan jarang untuk makan mengikut kelas piramid makanan dan ada yang makan sekadar untuk alas perut yang berkeroncong selepas berlari di padang. Kesannya setelah penat berkerja  bersenam  dengan intensiiti yang tinggi, maka akan makan apa yang ada di kedai makan. Ayam 2 ketul, daging kari 3 senduk, telur mata kerbau 2 bijik, nasi 2 mangkuk. Ini adalah menu lazim yang aku selalu aku tengok bila dah lapar.. tambahan pula dengan kekangan bajet dan infrastruktur di rumah sewa dan kolej kediaman *sebab tu la bila dah kerja, dah kawen.. orang tu akan nampak berisi.. sebab dia ada duit untuk memasak dan membeli makanan sendiri yang berkhasiat..

Tak susah sebenarnya untuk makan ikut spesifikasi piramid ni, kalau tak dapat makan ikut kategori sangat pun, sekurang kurangnya makanlah secara sihat mengikut tips ini 

  • bijirin : ½ cawan nasi putih @ ½ cawan mi/bihun/kuetiau/pasta
  • Sayur-sayuran : mana mana sayur la (Tauge/kobis)
  • Buah-buahan : ½ biji jambu batu saiz sederhana/ 1 potong betik / tembikai / nanas
  • Susu dan Produk Tenusu (1 cawan susu/Dutch Lady/Soya)
  • Telur, daging, ayam, ikan dan kekacang : 1 keping tauhu 1 keping tempe 1 biji telur


Saiz sajian merujuk kepada jumlah makanan dalam kumpulan yang sama yang mempunyai kandungan zat yang serupa dan boleh ditukar ganti mengikut keperluan dan keberadaan di tempat masing masing.. mudah kan? kat tempat aku nie, ade jer.. cuma kadang kadang bila perut dah lapar sangat, makan nasi lagi berbaloi..  

Jadi lepas ni, marilah kita makan secara sihat ikut poket masing masing... Makanan di atas berada dalam kateogori bajet untuk student life macam aku nie.. kalau nak makan sedap sup segala bagai.. tunggu aku balik kampung.. semua boleh dapat.. ahahahaha

Makanlah mengikut keperluan fizikal anda. Jika anda seorang atlet yang aktif bersukan dan melakukan aktiviti lasak ataupun melakukan pekerjaan berat sehari suntuk, anda harus makan lebih banyak kerana anda memerlukan lebih banyak tenaga. Jika anda tidak begitu, anda harus kurangkan makan anda.
Mengambil snek adalah cara yang baik untuk sentiasa bertenaga, cergas dan bersemangat sepanjang hari. Pilihlah snek yang enak lagi berkhasiat seperti sandwic ringkas, biskut, sekeping keju, buah-buahan segar, sayur-sayuran mentah (seperti lobak kecil atau tomato ceri) atau segelas susu.

 
Last but not least.. 

Setiap manusia mempunyai keperluan yang berbeza, oleh itu anda harus menentukan sendiri apa yang terbaik untuk diri anda




Eh.. entri aku nie mcm assigment konsep kesihatan gaya hidup sihat pulak dha..~

No comments:

 

Oura Galaxy - Copyright © 2014 | Designed by Anne Shah