Monday, April 30, 2012

Bertuahnya kita.. :)



Saat kita lahir ke dunia. mak ayah kita senyum dan melihat wajah tenang dan suci kita dengan penuh perasaan gembira.. Syukur alhmdulilah.. lahirlah hamba Allah yang boleh menyumbang kepada pembangunan negara dan menjaga nam baik mak ayah bila dewasa kelak. Untung la kan? insyaAllah.. 

Bila kita dah besar sikit. kita sentiasa ditemani dengan mak ayah kita. kita jatuh sikit. cepat je mak angkat. alah sayang mak bucuk bucuk. kenapa jatuh... kita pun merengek rengek.. menangis. walhal tak sakit mana pun sebenarnya. kita jer yang over waktu tuh.. 

bila kita dah masuk taska dan tadika. kita mula ada kawan kawan. mak ayah dah jarang ada ngn kita. tapi mereka akan jemput kita balik dari taska dengan penuh sabar. kalau kita nampak kawan kawan kita ada beli makanan, gula gula dan pencil box baru. tekan sikit.. keluar pensel. ada beg roda. boleh tarik tarik. kita cakap la ngan ayah kita.. "Ayah.. nak beg .. beg adik berat la. kalau tak beli.. nanti adik tak nak pergi sekolah.. " gitu la rengek kita bila ayah jemput balik dari sekolah. bila ayah tak beli. kita pun boikot. tak nak pergi sekolah.. last last ayah belikan jugak.. 

bila kita dah masuk sekolah rendah.. kita mula nakal... kita tak geng dah dengan  benda tunjuk menunjuk nie. kita kawan dengan member member sekepala.. sebab apa?sebab  diorang nie lebih memahami.. bila diorang gi memancing. kita pun ikut sama. bila kita dengar diorang nak mandi sungai.. nak lastik burung. kita pun join gak kan. seronok jer kita rasa. kita tak sedar pun mak ayah kita bimbang dan risau dengan kita. kita tau. bila kita cakap dengan mak ayah. confirm kena denda. kena pukul.. kena maki bila sampai rumah. kenapa? sebab kita dengar kawan kawan kita cakap macam tu. jadi kita pun takut. kita bohong ngan mak ayah kita.. kalau mereka tanya kenapa lambat balik.. kenapa selalu keluar petang. kita jawab. ada kelas kafa mak.. ada kelas ganti ayah.. lancar  jer mulut kita bohong. ish.. kenapa la kita tak tau dosa dan pahala. walaupun ada jer subjek pendidikan islam dan moral ni diajar masa kat sekolah.. 



Bila dah masuk sekolah menengah. kita tukar trend pulak. kita mula cari peminat dan ingin diminat. masa tu mula semua sibuk cerita artis favourite masing masing. siap siap tampal kat kalkulator. kat name tag. konon nak buat inspire la. hameph. walhal xda fungsi pun. kalau tanya perkembangan.. boleh  jer jawab dengan lancar. kalau disuruh dan beri pendefinisian rangkap untuk komsas.. satu apa pun tak tau.. kat bilik. tampat la gambar artis pujaan. sampai seluruh bilik. Ayah tanya kenapa tampal. kita cakap. kita nak jadi mcm dia. jadi orang yang  boleh buat duit. ayah diam jer. kalau nak marah. confirm kita merajuk. alamat tak keluar untuk makan malam.. 

Tapi kan.. bila kita dah matang sikit. kita terfikir jugak benda macam tu. kesian mak ayah kita.. banyak nya pengorbanan mereka untuk kita.. tak ternilai pun..

sebab kita nie dah sedar peringat awal. kita ingat jugak ngan mak ayah kita. kita sentiasa doakan yang terbaik untuk diorang. Tapi kadang kadang kita berubah jugak. impian nak jadi anak yang membanggakan mak ayah.. tapi. kadang kadang matlamat tu terbabas.. 

sedih gak sebenarnya.. 


bila masa diploma. kita study jauh dari family. kira kalau naik bas perjalanan 8-9 jam la. kita sedih bila kita jauh dengan mak ayah. sebab ape?sebab bila kita duduk hostel dan study jauh. semua kena buat sendiri. takda orang nak tolong basuh dan iron baju. xda orang nak masak.. masa kena hantar 1st time tuh.. ada yang pengsan. ada yang menangis tersedu sedan. rasa macam nak peluk ketat ketat mak ayah.. kononnya sedih dan pilu.. tapi kan bila dah lama sikit. kita mula adapt dengan persekitaran. kita pun mula pilih kawan. kalau kita pandai cari kawan. kita jumpa dan bergaul dengan kawan yang baik baik. kalau tak.. memang negatif la jawabnya. sama macam zaman sekolah kita dulu dulu.. kadang kadang kita beryahoo messenger sampai pagi.. kita mula cari pakwe.. kita mula dapat makwe. untung la.. bila hujung minggu. keluar sama sama. bila waktu makan, makan sama sama.. tapi bila dah sampai setengah semester, duit kita mula kurang.. sebab salu top up hp..selalu makan kt kfc. pizza hut. salu makan donut. mahal.. sebab nak jaga ati pakwe makwe kan. salu tengok wayang.. bila duit kita xda.. kita pun jarang keluar. bila tak keluar. kita pun stress. bila kita stress. gadoh.. dah gadoh.. ponteng kelas. assignmnt tak buat.. bila lecturer sound. make dunno jer.. nak ngadu ngan pakwe makwe. giler ke! Malu la weii.... 


Tapi.. ada ja incoming call.. Salam. adik sihat? buat ape tu? kita pun jawab lemah.. sihat. kita jawab makan maggie.. Cepat jer mak ayah kita bank in duit.. 

Untung la kan?? 

Kita akan jarang untuk bercerita dengan mak ayah kita.. bila kita menghadapi masalah.. tapi selalunya.. mak ayah itulah yang akan perasan perubahan kita. dan hulurkan bantuan.. 


Saya sayang mak dan ayah saya.. 
Anda bagaimana?
Entri kekeluargaan sangat kan? :^_&

Post a Comment
 

Oura Galaxy - Copyright © 2014 | Designed by Anne Shah