Tuesday, February 23, 2016

Tarikan Pengunjung Mukah ; Tunjang D'Chalet Sg Sebuloh Balingian

Dengan kepesatan pembangunan dan kemasukan pengunjung luar serba sedikit mengubah corak kediaman dan kawasan rekreasi. Bilangan hotel dan homestay juga semakin bertambah. Saya begitu berminat untuk bercerita mengenai kewujudan tempat sebegini kerana ia dibina, dibangunkan dan diusahakan sendiri oleh warga tempatan. sekurang kurangnya idea dan usaha mereka dapat menjadi dorongan kepada penduduk setempat. Destinasi yang ingin saya kongsikan pada kali ini ialah Tunjang D Chalet Sg Sebuloh. 

Pertama kali saya melihat papan tanda ini, saya teringat dengan papan tanda di Ipoh. Bezanya papan tanda ini dibina di tepi pantai. Namun idea dan reka bentuk papan tanda ini adalah kelainan dan simbolik bagi Chalet ini. 




Chalet ini terletak 10 km dari Balingian dan 40 km bari Bahagian Mukah. Kawasan chalet ini begitu luas dan membolehkan pelbagai aktiviiti boleh dilakukan. Malah, sebelum ini banyak program dan aktiviti yang telah dilakukan untuk  memeriahkan lagi chalet ini. 

Selain menyediakan penginapan chalet, uniknya pengusaha chalet ini juga menyediakan aktiviti laut seperti memancing dan memukat, perkelahan dan BBQ. Tunjang D'Chalet turut menyediakan tapak untuk aktiviti-aktiviti jabatan bagi sektor kerajaan dan swasta serta pelbagai aktiviti santai berlatarkan pantai yang menenangkan. Sekiranya organisasi di tempat anda ingin mengadakan aktiviti seperti keramaian, hari keluarga dan gathering, boleh la mula berhubung dengan pihak pengurusan chalet. 


Menariknya di sini, pengunjung boleh hadir ke sini untuk melihat sendiri sunrise mahupun sunset, kedatangan anda adalah sangat dialu alukan oleh kakitangan resort ini. Maka, boleh la tangkap gambar dan share moment anda bersama rakan rakan anda. 





Dengan adanya saiz dan ruang yang besar pengunjung boleh membuat pelbagai aktiviti dan berhubung terus dengan pengurusan resort. Sekiranya anda ingin mengadakan BBQ bersama kawan kawan. boleh la menyusun strategi dan aktiviti yang bakal dilaksanakan. ruang makan dan cafe yang selesa ini boleh memuatkan ramai orang dalam suatu masa. Jadi anda tidak perlu risau untuk berpanas dan berhujan ketika berada di sini. 


Bagi perkhidmatan Chalet pula, semua kelengkapan asas seperti tuala dan sabun turut disediakan. Ruang yang besar dan selesa adalah menjadi tarikan di sini. 


Bagi yang hadir bersama keluarga, boleh la memilih saiz yang bersesuaian. Ruang bilik yang bersih juga turut dilengkapi oleh set penyaman udara dan bilik air yang lengkap. Anda tidak perlu bersusah payah untuk mandi di luar. 

Apa yang menariknya, chalet ini membenarkan pengunjung memilih pakej perkhidmatan dan aktivit yang ingin dilakukan. Sebagai contoh bagi sesiapa yang ingin berkumpul untuk program reunion @ gathering boleh membuat tempahan awal bagi melicinkan proses tempahan. 

Berikut merupakan antara aktiviti yang boleh dijalankan 





Malah, ada yang merakamkan hari bahagia mereka di sini... 


Selain daripada kepelbagaian aktiviti, di sini juga terdapat reka bentuk rumah yang menarik. Dahulu, teringin sangat ke Melaka untuk melihat rumah sebegini  bagi rumah 2 tingkat. Tengok di Tunjang Chalet je pon boleh..... 

Rumah inilah yang menjadikan Tunjang D'Chalet ini menarik dan unik. Dengan kepelbagaian paker perkhidmatan serta reka bentuk yang menarik. Ini adalah strategi perniagaan yang berjaya




Jadi, kepada sesiapa yang ingin bercuti bersama keluarga atau masih mencari keunikan kediaman / homestay di Mukah, boleh datang ke Tunjang Chalet ini.. Anda bebas untuk melakukan aktiviti dengan kebenaran pengurusan chalet. Semoga dengan adanya tempat sebegini, masa bersama keluarga dapat dimanfaatkan dengan sebaiknya. 

Bagi yang berminat, boleh hubungi maklumat seperti yang tertera di bawah.. 




No comments:

 

Oura Galaxy - Copyright © 2014 | Designed by Anne Shah