Tuesday, March 15, 2011

Kisah Seorang Doktor



15 Mac 2011


Awak..
hari nie saya sedih awak.. 
ini bukan hari pertama saya sedih.. 
saya memang selalu sedih kan.. 
sengal kan.. 
 haish.. 


take a deep breath
dan kembali mencoret dengan harapan
semuanya akan baik baik sahaja.. 




seperti biasa.. 
klik
sila klik untuk paparan penuh.. 
untuk pemahaman penceritaan kali ini



kak eyeda.. :)
Awak.. 
dulu awak pernah kata.. 
fikir la betul betul dulu.. 
saya cuma takut awak tak tahan... 
kalau dulu saya tak tahan fizikal.. 
tapi sekarang saya tak tahan mental.. 
saya sedih sangat..


awak.. 
walaupun awak pernah menasihati.. 
menara KLCC itu. 
tidak dibina dalam masa sehari.. 
tetapi.. 
saya memang masih merangkak rangkak.. 
untuk menjadi seorang kontraktor. 
mahupun seorang jurutera.. 
untuk memastikan KLCC yang dibina. 
tetap utuh.. 
dan mampu memberi yang terbaik untuk semua.. 


Awak.. 
ini bukan kali pertama begini.. 
kali ini dah masuk kali kedua.. 
kalau dah masuk kali ke 3. 
saya tak tahu saya akan buat apa.. 


awak.. 
saya sangat sedih.. 
saya sangat memerlukan bahu untuk saya berpaut 
saya memerlukan bahu untuk saya merembeskan segala kesedihan ini.. 
kalau saya tekan punat reject.. 
kalau awak panggil saya berkali kali.. 
dan saya buat buat tak dengar.
saya minta maaf sangat
bukan saya sengaja
cuma saya belum bersedia.. 
saya memerlukan fasa penyembuhan akibat kecederaan hati dan perasaan petang tadi.. 
saya tidak tahu bila akan sembuh.. 
tapi luka itu akan tetap kekal bernanah
dan membusung di dalam hati.. 



Saudaraku.. 



walaupun ada bait nada puitis di balik suaramu.. 
ada unsur mesra yang memang tak mesra
apa puncanya.. 
kami tidak tahu.. 
kenapa anda begitu moody pada hari ini
tapi.. 
saudara tahu tak. 
bagaimana kami mengolahnya.. 
bagaimana membuatnya.. 
sungguh kami buruk
sungguh kami tak mampu capai apa yang saudara nak.. 
kami dah cuba.. 
tapi.. 
saudara jangan la biarkan kami syok sendiri
kalau saudara tahu
kami buat salah
saudara tegur.. 
tegur kami dari mula
jangan sentapkan hati dan perasaan kami


saudara
kami tidak tahu apa masalah saudara
tapi saudara memang tahu masalah kami 
bermula dari gerak langkah seorang kawan di kala melangkah denai itu.
saudara cakap
saudara bagitau
jangan biarkan kami teruskan


jangan semburkan kami dengan ludahan berbisa itu



itu bukan ABANG  kami
memang bukan
abang akan consider
abang kami tak pernah buat kami begini
ayat saudara pada hari ini
cukup membuktikan kepada kami 
apa parameter seorang abang itu sebenarnya..
itu mungkin typical abg anda. 
bukan abg kami.. 


ini adalah benda yang kamu dapat
kamu tak tahu apa apa 
perkara macam inilah yang akan berlaku di sekolah nanti
walau bagai mana bagus pun LP yang kamu buat
tapi kamu sendiri tak paham
so??? 
anda dipertanggungjawabkan untuk apa?
untuk menegur dan memperbetulkan kami bukan.. 
bukan untuk menuding jari.. 
bukan untuk meletakkan kesalahan  total pada kami
tapi tidak mengapa.. 
mungkin anda juga suka berpanas di bawah cahaya mentari pada petang itu
kami tidak kisah anda kata kami salah
tapi.. 
janganlah mengeluarkan ayat yang keterlaluan sebegitu.. 


Walaupun kami salah
kami insan biasa
kami masih belum dapat mengadaptasi apa yang perlu kami lakukan
kenapa saudara tak habiskan sesi awal
jadi tiada siapa yang penat tanpa sebarang input
kenapa saudara biarkan kami menjadi virus yang menyebarkan penyakit kepada organ lain
kenapa saudara tak berikan vaksin secepat mungkin.. 


sahabatku sekalian.. 





seribu kemaafaan kamu hulurkan
kerana membuatkan anda kepanasan tanpa memperoleh apa apa input petang tadi
semoga kalian memahami kami
kami betul betul minta maaf



mata kian berkaca
entri berakhir di sini

~ kalau saudara berada di situasi kami~
apa perasaan anda?


tapi yang pasti
anda memang doktor yang kejam
anda tahu pesakit itu sakit dari mula
kenapa anda biarkan sahaja tanpa berikan rawatan
anda biarkan
anda tak berikan suntikan
anda biarkan  vaksin itu merebak
anda kejam!
bila pesakit dah kritikal?
salah siapa?
fikir fikirkan... 





mungkin doktor cinta adalah vaksin terbaik di saat ini.. 
Sekian



8 comments:

Anonymous said...

sabar yea.. orang sabar Allah sayang..
-cik siti-

Anak Gemilang said...

@Anonymous sy akan sentiasa bersabar slg mmpu.. thnks cik siti

Night said...

bersabarlah kerana sabar itu menguatkan iman..tiap-tiap perkara yg terjadi merupakan satu pengajaran yang menambah pengalaman.. ada hikmah sama ada secara jelas mahupun tersembunyi...cuma kita yang tak nampak..

Anonymous said...

sabar cik ora.. -_- sentiasa disisi mu :)
-P.K-

Anak Gemilang said...

@Night emosi masih tidak stbil.. sy tidak pernah dimarah dikutuk sbgitu rupa.. ayt nya terlalu melampau.. :( sedih sgt.!!!

Anak Gemilang said...

@Anonymous pk?? ehem. i wish u here :) kui2x..

Zainab said...

uiii...jgan sedih2 zahora...ada masa kita menangis dan ada masa kita akan ketawa...hidup perlu tabah...cayyo...

Anak Gemilang said...

@Zainab sy sedang bljr untuk menabahkan diri.. :( semoga sy sentiasa diberi kekuatan di sini..

 

Oura Galaxy - Copyright © 2014 | Designed by Anne Shah